………………………………………………………………………05
Από την “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”, (22/03/2009, σελ. 15), άρθρο του Βάσου Καραγιώργη:
“….. εποχή κατα την οποία βρισκόταν σε έξαρση το εθνικό αίσθημα των Κυπρίων, αποτέλεσμα των κοινών αγώνων με τον υπόλοιπο ελληνικό κόσμο για ελευθερία από τον … ζυγό.”
Ποιές λέξεις λείπουν από το κείμενο πιο πάνω;
“στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ., εποχή κατα την οποία βρισκόταν σε έξαρση το εθνικό αίσθημα των Κυπρίων, αποτέλεσμα των κοινών αγώνων με τον υπόλοιπο ελληνικό κόσμο για ελευθερία από τον περσικό ζυγό.”
“Παλαιόθεν και ως τώρα!…”
……………………………………………………………………..04
Από επιστολή του Γιώργου Σεφέρη στο Γιώργο Κατσίμπαλη, 1953:
“…Αλλά για να ξανάρθω στα δικά-μας, η Κύπρος είναι είνα μεγάλο κομμάτι Ελλάδα, που οι περισσότεροι ελλαδικοί το ΄χουν ακουστά από διαβάσματα εφημερίδων. Για να κερδίσουμε την Κύπρο χρειάζεται αγώνας. Δεν εννοώ αγγλοελληνικός πόλεμος, αλλά μια συστηματική, επίμονη προσπάθεια όλων των Ελλήνων και κυρίως μια δρώσα συνείδηση κάθε στιγμής, όπως στους καιρούς των μεγάλων εθνικών ευαγγελισμών – χρειάζεται αγώνας και θυσίες (…)”
Περιέχεται στο δίτομο έργο “Αγαπητέ μου Γιώργο, Αλληλογραφία (1924 – 1970)” – Εκδόσεις “Ικαρος”. Αναδημοσιεύεται από την Καθημερινή, 14/03/2009
“…Αλλά για να ξανάρθω στα δικά-μας, η Κύπρος είναι είνα μεγάλο κομμάτι Ελλάδα, που οι περισσότεροι ελλαδικοί το ΄χουν ακουστά από διαβάσματα εφημερίδων. Για να κερδίσουμε την Κύπρο χρειάζεται αγώνας. Δεν εννοώ αγγλοελληνικός πόλεμος, αλλά μια συστηματική, επίμονη προσπάθεια όλων των Ελλήνων και κυρίως μια δρώσα συνείδηση κάθε στιγμής, όπως στους καιρούς των μεγάλων εθνικών ευαγγελισμών – χρειάζεται αγώνας και θυσίες (…)”
Περιέχεται στο δίτομο έργο “Αγαπητέ μου Γιώργο, Αλληλογραφία (1924 – 1970)” – Εκδόσεις “Ικαρος”. Αναδημοσιεύεται από την Καθημερινή, 14/03/2009
……………………………………………………………………03
“Ο «Φθινοπωρινός πόνος» («Guz Sancisi»), η ταινία της Τομρίς Γκιριτλίογλου, που μετέφερε στον κινηματογράφο την ιστορία αγάπης ενός Τούρκου μεγαλοαστού και μιας Ρωμιάς ιερόδουλης, με φόντο τα Σεπτεμβριανά το 1955 στην Κωνσταντινούπολη, «σπάει ταμεία» στην Τουρκία και σοκάρει το τουρκικό κοινό με την αλήθεια της”. (Από τον Ελλαδικό τύπο)!…
Μήπως, αντίθετα, οι Τούρκοι συρρέουν στις αίθουσες ανακουφισμένοι που “απαλλάχθηκαν” από τους Ρωμιούς στην Πόλη, αφού, με τις ίδιες επιδιώξεις, πραγματοποίησαν το 1974 στην Κύπρο την εισβολή και τη συνεχιζόμενη εθνοκάθαρση – αλλοίωση του Πολιτιστικού & Εθνικού χαρακτήρα των κατεχομένων;
Αν “μετανόησαν”, έχουν πολλούς τρόπους να το δείξουν εμπράκτως, στην Πόλη, στην Κύπρο, στο Αιγαίο!… Διαφορετικά, τουλάχιστον οι Ελληνες, ας είμαστε επιφυλακτικοί!…
Μήπως, αντίθετα, οι Τούρκοι συρρέουν στις αίθουσες ανακουφισμένοι που “απαλλάχθηκαν” από τους Ρωμιούς στην Πόλη, αφού, με τις ίδιες επιδιώξεις, πραγματοποίησαν το 1974 στην Κύπρο την εισβολή και τη συνεχιζόμενη εθνοκάθαρση – αλλοίωση του Πολιτιστικού & Εθνικού χαρακτήρα των κατεχομένων;
Αν “μετανόησαν”, έχουν πολλούς τρόπους να το δείξουν εμπράκτως, στην Πόλη, στην Κύπρο, στο Αιγαίο!… Διαφορετικά, τουλάχιστον οι Ελληνες, ας είμαστε επιφυλακτικοί!…
…………………………………………………………………02
“Οταν οι διανοούμενοι έπαιρναν θέση (Κύπρος 1954)” – ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 11/01/09, Σελ 11) Γράφει ο Σεφέρης απαντώντας σε άρθρο του Θεοτοκά στην Καθημερινή το Δεκέμβριο του 1954¨ ” …Υπάρχουν σε μια γωνιά της γης 400 χιλιάδες ψυχές από την καλύτερη, την πιο ατόφια Ρωμιοσύνη, που προσπαθούν να τις αποκόψουν από τις πραγματικές τους ρίζες και να τις κάνουν λουλούδια θερμοκηπίου. Σ’ αυτή τη γωνιά της γης δουλεύει μια μηχανή που κάνει τους ρωμιούς σπαρτούς – Κυπρίους – όχι Έλληνες, που κάνει τους ανθρώπους μπάσταρδους , με την εξαγορά και την απαθλίωση των συνειδήσεων, με τις κολακείες των αδυναμιών ή των συμφερόντων” ….. “και ονομάζει τη φυσιολογική παιδεία αυτών των ανθρώπων πολιτική προπαγάνδα…Απόκριση σ αυτό το αίτημα της συνείδησης περίμενα να βρω στο άρθρο σου Γιώργο Θα μου πεις: δεν ήταν το θέμα μου – έπρεπε να είναι και αυτό”. Στα κείμενα των Θεοτοκά και Καραγάτση, αναφέρονται τα δίκαια του Κυπριακού Ελληνισμού και η “άδικη” στάση της αποικιοκρατίας. Παρατηρούμε όμως την προσπάθειά-τους να εξισορροπήσουν τις απόψεις-τους, επηρεασμένοι και από τις αντανακλάσεις των ενδοελλαδικών κομματικοπολιτικών διαφοροποιήσεων! Οι συζητήσεις του 1954, αλλά και η αναγκαιότητα για αντιμετώπιση της τουρκικής προκλητικότητας στο Αιγαίο, καθίστανται επίκαιρες σήμερα! Σε άλλη ευκαιρία, γράφει ο Σεφέρης για την Κύπρο: “Αυτό το νησί, πλάτυνε το αίσθημα που είχα για την Ελλάδα” Μακάρι όλο και περισσότεροι Ελλαδίτες να ένιωθαν το ίδιο, χωρίς άλλους υπολογισμούς.
…………………………………………………………………..01
“Φως στις μέρες της εισβολής στην Κύπρο” – ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 04/01/09, σελ. 15)
Δημοσιεύονται μεταξύ άλλων οι διάλογοι Κίσσιγκερ και Κάλλαχαν, όπου, ανάμεσα σε γελάκια και υποδείξεις, είναι κραυγαλέα η μήνις του Κάλλαχαν εναντίον της Κύπρου, ζητώντας από τον Κίσσιγγερ να “είναι εντελώς αισχρός με τον Σαμψών”. Όχι φυσικά από “δημοκρατική ευαισθησία” του εκπροσώπου της αποικιοκρατίας, αλλά από μίσος για την Κύπρο και τους αγώνες της ΕΟΚΑ για την απελευθέρωση του νησιού! Ο ελλαδίτης δημοσιογράφος που σχολιάζει τους διαλόγους φαίνεται να πιστεύει πως ο Κάλλαχαν υποδεικνύει στον Κίσιγκερ τη στάση αυτή γιατί τον Σαμψών τον είχε εγκαταστήσει στην Κύπρο η χούντα των Αθηνών!…
Δημοσιεύονται μεταξύ άλλων οι διάλογοι Κίσσιγκερ και Κάλλαχαν, όπου, ανάμεσα σε γελάκια και υποδείξεις, είναι κραυγαλέα η μήνις του Κάλλαχαν εναντίον της Κύπρου, ζητώντας από τον Κίσσιγγερ να “είναι εντελώς αισχρός με τον Σαμψών”. Όχι φυσικά από “δημοκρατική ευαισθησία” του εκπροσώπου της αποικιοκρατίας, αλλά από μίσος για την Κύπρο και τους αγώνες της ΕΟΚΑ για την απελευθέρωση του νησιού! Ο ελλαδίτης δημοσιογράφος που σχολιάζει τους διαλόγους φαίνεται να πιστεύει πως ο Κάλλαχαν υποδεικνύει στον Κίσιγκερ τη στάση αυτή γιατί τον Σαμψών τον είχε εγκαταστήσει στην Κύπρο η χούντα των Αθηνών!…